Большой разговор | Первое интервью министра экономразвития. Как Игорь Петрашко собирается экономику спасать

Вжe двa місяці міністeрствo рoзвитку eкoнoміки, тoргівлі тa сільськoгo гoспoдaрствa oчoлює   Ігoр Пeтрaшкo. Нoвий міністр — кoлишній тoп-мeнeджeр нaйбільшoгo aгрaрія Укрaїни тa eкс-влaсникa двox бaнків-бaнкрутів Oлeгa Бaxмaтюкa тa дaвній корефан прeм\’єр-міністрa Дeнисa Шмигaля.

Йoгo приxід стaв нeспoдівaнкoю. Пeтрaшкo, тoп-мeнeджeр з мільйoнними зaрoбіткaми, рaптoм пoгoдився нa рoбoту в дeржaвнoму сeктoрі зa нижчу у 20 рaзів зaрплaтню. І цe в рoзпaл кoрoнaкризи, кoли eкoнoмікa стрaждaє чeрeз кaрaнтинні oбмeжeння, укрaїнці мaсoвo втрaчaють рoбoту. A плaну пoрятунку — нeмa.

Oкрім кількox прoгрaм підтримки бізнeсу, які Пeтрaшкo кількa рaзів oзвучувaв нa тeлeeфірax, тa які дoсі мaйжe нe прaцюють, міністр пoки нe зaпрoпoнувaв рeвoлюційниx ідeй. Втім, він критикує рoбoту нaявниx систeм — від бaнків дo Prozorro.  

В свoєму пeршoму інтeрв\’ю міністр рoзпoвів прo тe, як пoтрaпив в уряд, як вивoдитимe Укрaїну з кризи тa чим йoму нe пoдoбaється пoлітикa Нaцбaнку.

ПРO ПРИXІД У ВЛAДУ

— Вaшa пoявa у міністeрстві стaлa сюрпризoм для того бaгaтьox нe тільки бізнeсмeнів, aлe й чинoвників. Рoзкaжіть, як ви пoтрaпили в Кaбмін і чoму влaснe вирішили змінити бізнeс нa рoбoту чинoвникa?

— Тaк, дійснo, рішeння приходить. Ant. уйти у влaду нe булo зaплaнoвaнe. Я всe життя прaцювaв у кoрпoрaтивнoму сeктoрі і дo дeржaвнoгo сeктoру нікoли віднoшeння нe мaв. Нaпeвнo свoю рoль зігрaлo тe, щo ми знaйoмі з прeм’єрoм Дeнисoм Шмигaлeм з 16 рoків, з пeршoгo курсу, ми рaзoм нaвчaлися в унівeрситeті.  

— Прем’єр запропонував вы обійняти посаду міністра особисто? Як довго ви думали?

— В) такой степени, ми з Денисом обговорювали це питання. Потім із президентом зустріч була. І багато часу для роздуми не було – надо було приймати рішення. Це був початок боротьби із коронавірусом, тому зволікати малограмотный було можливості.

— Ви консультуватися з приводу завдань, які доведеться вирішувати, зі своїми попередниками?

— Ні, ні з ким отнюдь не спілкувався. Я не маю практики зустрічей   з попередниками. Якщо є бажання – надо просто працювати.

— Выгодно разом із попереднім очільником міністерства Тимофієм Миловановим пішли кілька його заступників – Павло Кухта, Сергій Ніколайчук, а наразі аграрні асоціації хвилюються, що посади можуть позбавити й аграрного заступника Тараса Висоцького. Водночас ваш колишній бос Лёша Бахматюк розповідає относительно те, що ви запросили до самого співпраці свого колишнього колегу вдоль EY, директора по інвестиціям агрохолдинга Укрлендфармінг Олексія Єргієва. Якою если його сфера відповідальності?

— Ми з Олексієм дійсно ведемо такі розмови. Він, получи и распишись мою думку, Вотан з кращих економістів України, і його предназначение я бачу в тому, аби допомогти реалізувати тутовник програму економічних реформ. Він був би дуже ефективним у переговорах з міжнародними фінансовими організаціями, а безграмотный замом по аграрній політиці, як пишуть у ЗМІ. Тому із кріслом Тараса Висоцького любое в порядку.

Загалом я вважаю, що без- можна приходити держи роботу і міняти всю команду. У корпоративному секторі, если ти приходиш сверху посаду директора, ти ж отнюдь не міняєш всіх людей, так чому я мав би робити це тута? Звісно, з часом директива буде посилюватись і мінятись.

Насчет ЕКОНОМІЧНУ ПОЛІТИКУ НОВОГО УРЯДУ

— Наразі немає розуміння, якою если економічна політика України у найближчому майбутньому. Які завдання вступаться перед вами першочергово?

  Насправді, вони є. І прості, і складні. Маловыгодный секрет, що економічна ситуація в Україні погіршується вже без- один десяток років. Чомусь ні в кого далеко не вийшло її виправити, незважаючи для велику кількість різних програм. Ми розуміємо, що інвестиції у нас падають, кредитування фактично відсутнє, прием закупівель побудована (на)столь(ко), що не сприяє українським виробникам. Сильная сторона криза, війна. Тому моя упражнение, яку ми обговорювали і з прем’єром, і з президентом – зрозуміти, чому повально так погано, чому у нас отнюдь не виходить зробити краще і запропонувати рішення.

Водан із функціоналів, який є в Мінекономіки, — це побудова системи економічних правил в державі: якою має бути економіка – ліберальною чи протекціоністською, якими мають бути відносини між державою та приватними компаніями, яка має бути мікро- та макрополітика.

Що для цьому шляху сделано зроблено?

—   Я вважаю, що ріст неможливий лишенный чего доступу до кредитних ресурсів. Ми працюємо надо програмами, які ми хочемо запустити, аби дати доступні кредити угоду кому) підприємців. Перше, це субсидування відсоткової ставки. В жаль, поки що відсоткова жалование НБУ і ризикові політики банків безлюдный (=малолюдный) дозволяють кредитувати під нормальну адекватну ставку. Немає й доступу перед довгого кредитного ресурсу.

І другий напрямок – це впуск. Ant. выход до портфельних гарантій в (видах банків, це питання одним духом знаходиться на розгляді у Верховній Раді. Це потрібно в (видах того, аби кредитувати пріоритетні сектори економіки, підсилювати певні галузі, які страждають від тієї чи іншої кризи. Якщо це если проголосовано, у нас з’явиться новий інструмент, і ми будем частково брати в себе ризики вместе із фінустановами вслед пул кредитів к різних галузей.

— Сюди въедаться програма 5-7-9, если невеликі підприємства також зможуть використовувати державні гарантії?

Манером), державні гарантії будуть надаватися банкам для того кредитування підприємств, які підпадатимуть під певні критерії. Наразі мікро– і малий бізнес безлюдный (=малолюдный) може отримати нові гроші. Підприємець притащиться у банк, а там просять показати грошовий потік. Але підприємство, яке було закрите минуя карантин протягом двох місяців, та ще три місяці виходитиме з кризи, отнюдь не може надати цю інформацію. І банчок такі компанії маловыгодный кредитує.

Якщо гарантії будуть прийняті радою, так держава дасть банкам гарантії під выгода близько 30 млрд грн получи погашення зарплат, комунальних платежів тощо. Згодом перелік напрямів фінансування може бути розширеним.

— Які результати в области працюючій програмі 5-7-9, яку одновременно теж реформуть, привязуючи поперед держгарантій?

— На как на зло, програма, де-факто, приставки не- запрацювала на повну потужність. По оновлення програми, следовать 3 місяці всіма банками-партнерами програми «доступні кредити 5-7-9» (видано-)перевидано 451 кредит сверху загальну суму 276 млн грн. Це дуже немножко. І ми розуміємо, що вона отнюдь не буде працювати одним заходом, бо банки маловыгодный хочуть брати держи себе ризики видачі коштів. Тому портфельні гарантії можуть стати рушієм кредитування.

Що ми пропонуємо не переводя дыхания по програмі 5-7-9 і чим сейчас можна скористатися. Якщо ваш бізнес має опрокидывание до 10 млн євро і ви маєте овердрафт в банку, держава компенсує вы погашення процентів протягом одного року. Тобто, ваші проценти прощай 0%. В бюджеті під цей напрямок виділено 4 млрд гривень. З нашого точки зору, цього если достатньо, але якщо если потрібно більше, ми будемо вносити зміни впредь до бюджету.  

— Ідея Нацбанку оборона довгостроковий рефінанс, яка мала сверху меті стимулювання економіки, нате вашу думку, працює?

— Ця ідея завідомо далеко не така. Від того, що НБУ видає рефінанс, стимулювання економіки маловыгодный з’явиться. Реальність сьогодні така, що гроші, отримані від рефінансу, підуть получи фінансування державного бюджету.

В праздник же час, источник банків заморожено при помощи депозитні сертифікати. Тобто ресурсу недостатньо, а пирушка що є банків, йде приставки не- на кредитування економіки.

Ще один наголошу, що вне кредитування росту економіки мало-: неграмотный буде. Для того, щоб ми почали рости для 7-8% в рік, нам панихида близько 400 млрд грн кредитів щорічно видавала банківська политическое устройство. Цього треба досягти. Більшість банків рапортує относительно те, що держи кредити немає попиту, якісного позичальника немає. А як йому з’явитися, коль ставка 20%? Маємо во всей полноте змінити правила получи банківському ринку.

С целью того, щоб ми почали рости получи и распишись 7-8% в рік, нам венчание близько 400 млрд грн кредитів щорічно видавала банківська дефинитив

— Чи змінилися ваші очікування оборона відновлення економіки з часу розробки макропрогнозу у березні?

— Ми никак не міняємо прогноз. Падіння ВВП у цьому році – сверху рівні 5%. Але окрім того, щоб якомога швидше вийти з кризи, ми маємо думати по-над тим, як закласти підвалини с целью «українського економічного вила» у наступні роки. Ми повинні зростати темпами 7-8%. Що в целях цього потрібно? Перш ради все, щоб у банків з’явилася мотивація кредитувати. Соответственно-друге, точкова допомога від держави, як-с додаткові держгарантії интересах секторів, які нежто постраждали чи-в таком случае від карантину, чи-в таком случае, наприклад, від засухи, аль потребують інноваційного розвитку.

Эдак само державі нужно частково брати ризики у довгострокових інфраструктурних проєктах. Чому ми підтримуємо Укравтодор? Тому що розуміємо, що будувати вони будуть щороку, але термін окупності цього будівництва надто довгий. Планида держави робить такі проєкти цікавими та зрозумілими во (избежание кредиторів.

— Навіть з держгарантією Укравтодор зміг залучити кошти під понад 10%. Вам це влаштовує?

— Це дуже велика расчет. Проєкти під оновлення основних фондів під таку ставку неможливі. Жоден інвестор невыгодный погодиться на такі умови, нормальне інвестиційне фінансування – це 2-3% річних, в ідеалі – близько впредь до нуля для наукоємних і експорторієнтованих підприємств. Якщо ти хочеш залучити іноземні інвестиції, надобно не лише створити хороші юридичні умови (захист прав кредитора. – Ред.), а й продемонструвати, що (тутовое є дешеві гроші, ради умови, що інвестор вкладе у проєкт своїх 30-40 відсотків.

— НБУ прогнозує, що облікова пулька не буде нижчою вслед 7% щонайменше перед кінця 2022 року. Вслед за вашою логікою, це надзвичайно високо.

— Ми намагаємося дати аргументи НБУ, що це хибна політика. Крестины визначитися: або ми хочемо рости 7-8%, альбо тримати високу облікову ставку подле відсутньому кредитуванні економіки.

Насчет РОБОТУ НАЦБАНКУ

 

— Якою має бути політика НБУ, получай вашу думку?

— Шелковичное) дерево немає нічого нового: рецепти, що працюють у американській економіці існують ще з 30-х років. Можливо нам надобно міняти закон ради Нацбанк, бо він у нас дещо унікальний. Наприклад у Штатах Федеральна резервна прием таргетує також зайнятість. У нас цього немає.

— Не факт чи можна таргетувати зайнятість з тіньовим сектором, що охоплює до самого половини економіки.

— Я веду давно того, що сприяння економічному зростанню з боку центробанку має бути. Тіньовий квадрант – так, але це загадка для економіки в цілому. Її если важко вирішити, якщо державні інститути матимуть різні цілі. Ми змагаємося по (по грибы) низьку інфляцію, але у пирушка же час бачимо, що у економічна думка у світі вже приставки не- така категорична, тобто інфляція під миг кризи – це безвыгодный так і погано. У США получи рівні доктрини є розуміння, що у кризу економіку панихида заливати грошима. Хіба вони безграмотный розуміють, що спровокують інфляцію? Розуміють, але отнюдь не бояться цього. Подле цьому для них долари – це тетя саме, що с целью нас гривня.

— Враховуючи масштаби американської економіки, ця емісійна інфляція «розходиться» соответственно усьому світові, безграмотный замикаючись лише усередині США. В нас повально навпаки.

— Так було колись, але с ходу кожна країна також намагається розповсюдити свій вплив. Поднебесная (империя), Євросоюз. Тобто, звісно, ефект оборона який ви кажете, досі є, але він вже далеко не настільки сильний, як було 10 років тому. До самого того ж, коли Штати друкують $4 трлн, вони роздають ці гроші людям, що врешті-решт позначається получай споживанні, тому словно аршин проглотил впливає на інфляцію. Цей базовий економічний підхід маловыгодный є новим: коли відбувається падіння економіки, священнодействие збільшувати кількість грошей у системі.

— Середньострокова ціль НБУ з інфляції – 5%. Ви вважаєте, що Україна може дозволити собі вище?

— Си, для нашої недорозвинутої економіки, з моєї точки зору, має бути суттєво вище. Тому, власне, у нас в среднем і відрізняються показники ВВП нате душу населення: вдоль звичайному ВВП в нас $2800, сообразно паритету купівельної спроможності (ПКС) – $8000. Це означає тільки одне: щоб дійти давно цього рівня вслед за реальним ВВП ми можемо дозволити собі значно вищу інфляцію.

Возле зростанні ВВП получай 8% на рік, інфляція може складати 11-12%. Тоді ми будемо наздоганяти ПКС темпами у 20% щорічно і таким чином подвоїти свій ВВП у валюті ради 3-4 роки.  

— Нате якому рівні обговорюється питання можливих змін задолго. Ant. с закону про Нацбанк стосовно його незалежності?

— Такої дискусії немає. Але я вважаю, що вона повинна початися принаймні у експертному середовищі. В нас є «священні корови» – це анормально.

— Що ви думаєте относительно очищення, а за версією скептиків – знищення, банківської системи 2014-2016 років?

— Наша банківська политическое устройство не працює. З моменту банкопаду пройшло вже майже п’ять повних років – достатньо часу к відновлення. Але конструкция наразі у гіршому стані, ніж у 2014-му. Вона невыгодный є реформованою по суті: варто згадати рівень NPL-кредитів у портфелях державних банків (non-performing loans, кредити, що маловыгодный обслуговуються. – Ред.). Якби в нас була правильна регуляція, думаю, п’яти років цілком би вистачило на оздоровлення сектору. Относительно відсутність кредитування, яка є основною функцією банківської системи, ми вже говорили.  

З моменту банкопаду пройшло вже майже п’ять повних років – достатньо часу в целях відновлення. Але налаженность наразі у гіршому стані, ніж у 2014-му

— Що если, якщо ви приставки не- зможете переконати Нацбанк більше уваги приділяти стимулюванню економіки?

— Нужно переконувати. Або шукати альтернативні джерела.

— Наприклад?

— Локалізація. Я маю держи увазі збільшення вимоги впредь до локалізації для участі в державних закупівлях як велико джерело в (видах підтримки українських виробників. Якщо у них будуть замовлення, це також збільшить шанси сверху отримання ним кредитів під нижчу маза.

— Тобто ви хочете обмежити судьба іноземців у держзакупівлях?

— Ні, це ни крошки інше. Що таке Prozorro? Це общественный порядок, яка абсолютно все окей працює для усунення зловживань у тендерних закупівлях. У основі идти алгоритми – у них приставки не- передбачені критерії локалізації. Це целиком и полностью унікальна річ: локалізація існує в усіх європейських країнах, у США. Относительно що мова: у змаганні між локальним та іноземним постачальником перевагу має отримувати компанія з локалізацією. Ясна річ, йдеться далеко не про безумовну перевагу: ми ще дискутуємо підходи, щоб зберегти эквилибр – все-таки ми маємо угоду относительно асоціацію з ЄС, надо це враховувати. Але с налета цей баланс спотворений, причому безграмотный на нашу користь. Ми бачимо, прежде чого це призвело – промислове виробництво падає.  

— Ви невыгодный можете не розуміти корупційних ризиків цієї ідеї.

Додатковий критерій локалізації если вводитися, не міняючи системи Prozorro. Политическое устройство буде продовжувати працювати у рамках діючих алгоритмів, щоб совершенно відбувалося абсолютно прозоро, за исключением. Ant. с жодного ручного управління. Але сингония повинна враховувати національні критерії. Наприклад, сплата податків. Чому компанія, яка сплачує податки в Україні малограмотный повинна мати жодного пріоритету хуй конкурентом, який взагалі нічого маловыгодный платить до нашого держбюджету, подле цьому отримуючи від свого уряду ссуда під нуль процентів получай експорт? Це патологически.

Друге, для великих проєктів дуже бажано, щоб продукція збиралася/вироблялася в Україні. Є застежка Казахстану – чому у них є виробництво локомотивів GE, а перед нас їх привозять (следовать інформацією Мінінфраструктури, в один присест рівень локалізації GE нате Крюковському вагонобудівному заводі складає   10%, компанії планують збільшити рівень локалізації предварительно 40% — Ред.).   Тобто загальна ідея така: хочете отримати держзамовлення, платіть гроші накануне бюджету України.

— Если ви плануєте приступити впредь до реформування Prozorro?

Я без- кажу, що це відбудеться миттєво, зміни будуть поступовими, ради початку хотілося б дати фанфара. Для того, щоб, наприклад, припинилися такі речі, як експорт російських комплектуючих по вине Білорусь. А система Prozoro – хороша, вона дуже ефективно прибрала людський посредник у переговорах про держзакупівлі. Але вона далеко не винна, що давно її алгоритмів безлюдный (=малолюдный) потрапили розумні критерії переваги виробників. Близ цьому ми без- хочемо допустити перегибів, як було у Росії, куди завозили вертольоти, прикручували вплоть до них місцеві гвинти та казали, що це локальна продукція.

Під часик розмови міністр встає і слово в слово вибігає з кабінету. Пояснює: запізнюється бери нараду із президентом. Из-за кілька хвилин поперед журналістів підходить колишній нардеп та екс-радник Олега Бахматюка Вадимир Денисенко, та пропонує отримати відповіді держи питання, які міністру мало-: неграмотный встигли поставити, в телефонному режимі. Проте під дни узгодження тексту міністр та прес-побегушки вирішили надати відповіді письмово. Нижче — продукт переписки.

ПРО БЕЗРОБІТТЯ, МІГРАЦІЮ ТА ВІДНОВЛЕННЯ МІНАГРО

— Сумна історія із залученням інвестицій може виправитися із залученням, скажімо, інвестиційних нянь, яких також анонсував правитель? Які проекти к міжнародних інвесторів наразі може запропонувати Україна? Представники Офісу президента розповідають, що зацікавленість інвестувати в нашу країну є, проте дисконект між чиновниками та бізнесменами мало-: неграмотный сприяє їх реалізації.

— Іноземних інвесторів можна залучити багатьма проектами.   Проте ми маємо розуміти, що основне – це створити сприятливі умови исполнение) того, щоб вони приходили в Україну. І це маловыгодный тільки для іноземних інвесторів, а й для того внутрішніх інвесторів в тому числі.  

Щодо проектів, шар має допомагати масштабним проектам, які концептуально є важливими. Наприклад, одним заходом ми намагаємося темпераментно перезапустити Юкрейн Інвест і дати йому нове дихання. Це если допомагати інвесторам, які мають конкретні питання точно по проектам.

Крім того, с налету ми вже ведемо дискусію також з великими міжнародними корпораціями, які розглядають переміщення бізнесу в Україну в рамках «постковідного» періоду. Наприклад, це можуть бути проекти в автомобільній, атомній та інших галузях.  

— Наразі гостро стоїть узкое место трудової міграції с целью українців. Ці аппарат щороку переказували в країну мільярди доларів. А за один прием існує величезна апория для виїзду їх вслед за кордон. Як це питання вирішити?

— Заковырка з виїздом за пост є лише в логістиці. Але логістика малограмотный працює не тільки в нас, а й в інших країнах, які приймають. Звісно, з завершенням карантину і з відкриттям сполучення, такі речі будуть відбуватися, кадр(ы) зможуть більш вільно переміщатися. Тому сподіваємось, що відкриття кордонів відбудеться з Євросоюзом в одно время, і це дасть можливість людям працювати. Ми малограмотный забороняємо нікому виїжджати, ибо це взагалі неможливо і малограмотный конституційно. Але звісно ми хочемо, щоб штат(ы) працювали в Україні.

Читайте тоже
Заробитчане STOP!!! Подобно ((тому) как) тысячи украинцев уж едут в Польшу, не то — не то Чего не знает Шмыгаль

Питання безробіття та зайнятості всередині країни стоїть путем кризу як ніколи гостро. Якою є оцінка Уряду щодо кількості безробітних за один прием, які прогнози бери кінець року? Чи є у вы план щодо того, як зберегти робочі місця, яким чином можна створити нові та забезпечити людей роботою?

— В центрі зайнятості с ходу зареєстровано близько 487 000 безробітних. После останній місяць зареєструвалося 197 000. Дійсно, є активна тенденція. Щоб зберегти робочі місця, ми впровадили програму за тимчасовому безробіттю, яка почала працювати з минулого понеділка і наразі вже документи в цю допомогу отримані від близько 9 000 підприємств на виплати зарплат 100 000 працівникам. Тому ми вважаємо, що ріст сообразно кількості безробітних має дещо зменшитися. Також ми презентували програму ради 500 000 нових робочих місць.  

— Ви постійно посилаєтесь получи свій аграрний досвід, це логічно. Та чи маєте в планах відновлювати аграрне міністерство окремою структурою? Наскільки це потрібно залпом?

— Я не прихильних активних відновлень чи никак не відновлень. Якщо ми одним махом знову почнемо щось міняти числом структурі, то втратимо миг на роботу. У США міністерств менше ніж у нас. Тому філософське питання, чи має бути окреме міністерство чи ні, скільки їх має бути. Я вважаю, що головне – це в організації роботи, в процесі і в результаті.

— Без- секрет, що під вашу появу у владі стали виникати чутки оборона вирішення проблем Бахматюка та його компаній. Чи звертався він впредь до вас по допомогу та чому, нате ваш погляд, його бізнес опинився инуде, де є зараз?

Вирішення проблем Бахматюка лежить безвыгодный в площині Укрлендфармінгу, а в переговорах з кредиторами і а там ніяких проблем немає. З кредиторами є нормальний діалог, є нормальні виплати, в тому числі державного банку, Ощадбанку. Є підписана реструктуризація. Є питання політичні щодо особи саме акціонера. І зрозуміло, що ці питання отрицательно впливають на діяльність бізнесу і возьми перспективи роботи.

—   Вы влаштовує зарплата   (близько 50 000 грн)? Попередньому міністру вистачало лише в Uber, а вам? Яка плата для чиновників, нате вашу думку, є справедливою?

— Ставка чиновника має дати можливість залучати адекватних людей, але також враховувати рівень зарплат до країні. Сьогодні заработная плата чиновника не перевищує 47 000 грн.  

Марюха Бровинская

журналист Liga.net

Сергиян Шевчук

корреспондент отдела «Гроши»
Если Ваша сестра заметили орфографическую ошибку, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.